Laikraksts Latvietis

Laiks Latvijā:


Tradīciju un iedvesmas ligzda

Starpnozaru mākslas grupas „Serde“ rezidenču centrs Aizputē

Laikraksts Latvietis Nr. 373, 2015. g. 15. aug.
Marita Batņa -


Ieteikt Facebook.com

ieteikt draugiem.lvIeteikt draugiem.lv

Serdes Atmodas dārzs. FOTO Marita Batņa.

Dzīvojamās mājas spārns. FOTO Marita Batņa.

Serdes klēts ar mākslas darbnīcām. FOTO Marita Batņa.

Signe Pucena izrāda vienu no Serdes viesu istabām. FOTO Marita Batņa.

Maikls nogaršo Serdes alu viesu istabā. FOTO Marita Batņa.

Otrā stāva kāpņu telpa un biljarda galds. FOTO Marita Batņa.

Nesenā brauciena uz Latviju laikā vienus no spilgtākajiem iespaidiem manam draugam māksliniekam Maiklam Morganam (Michael Morgan) un man sagādāja ieplānotais Starpnozaru mākslas grupas Serde rezidenču centra apmeklējums Aizputē. Tikāmies ar viesmīlīgajiem centra saimniekiem Signi un Uģi Puceniem, kas mums stāstīja par savu pieredzi vēsturiskās ēkas saglabāšanā un par Serdes kultūras un mākslas projektiem.

Ar šiem iespaidiem vēlos padalīties ar Austrālijas latviešiem un aicināt, ja rodas izdevība, Serdi apmeklēt, pārnakšņot vai arī uzturēties ilgāku laiku (tajā skaitā radošās vai pētnieciskās darbības nolūkos). Tas ne vien ļaus unikālā veidā piedzīvot vairāku gadu simteņu vēsturi šķērsgriezumā, bet arī smelties krietni daudz informācijas un iedvesmas.

Serde atrodas Aizputes vēsturiskajā centrā, Atmodas ielā 9. No iekšpagalma var redzēt, ka to veido divas iespaidīgas un krietni vecas divstāvu ēkas. Tās pieder Aizputes domei un atrodas Serdes lietošanā bez termiņa ierobežojumiem. 2002. gadā Signe un Uģis kopā ar Serdes māksliniekiem noskatīja klēti kā vietu radošai darbībai un projektiem lauku vidē. Tālaika pilsētas mēram vēsturiskās koka mājas bija drīzāk problēma, un viņš teicis: „Jums jāņem arī dzīvojamā māja“. Tagad par šo kuriozo iespēju un jauno mākslinieku uzņēmību var tikai priecāties, jo Serdes darbība nu iekļauj mākslinieku īstermiņa radošo viesnīcu un pasākumu telpas.

Signe atzīst, ka darbs ar māju līdzinājies pētniecībai. Pagātnes izprašana ir Serdes darbības pamatā. Ēka celta kā krogs un vēsturiski tajā saimniekojuši vācieši. Arī ebreji, kas Aizputē bija daudz. Otram pasaules karam sākoties, vietējo ebreju liktenis vācu laikā bija traģisks: daudzi tika turpat Aizputē nošauti. Padomjlaikos šajā krogus mājā lielā saspiestībā dzīvojušas 12 ģimenes, katrā istabā pa ģimenei! Ar šī perioda atstātām fiziskām sekām Serdes saimnieki saskārās vistiešāk, kad uzsāka mājas saglabāšanu.

Kā arheoloģiskā projektā – ikdiena atklāj dažādu laiku pēdas. Piemēram, krogus telpā – tagadējā viesu istabā – tīrot sienas un griestus viņi uzdūrās sienu gleznojumiem. Arhitektoniskās izpētes materiālos lasāms, ka ņemot vērā dažu sienu struktūru, māja, iespējams, sākotnēji celta 18. gs. sākumā, ne 18. gs. beigās, kā ticis agrāk pieņemts.

Serdē vēl var sajust visus tos laikus, ko ēka ir piedzīvojusi. Nekas nav pilnīgi izdzēsts, drastiski pārveidots un nopulēts, lai pielāgotos modernam dizainam. Piemēram, jaunu grīdu otrajā stāvā uzbūvējuši tā, lai vecuma iespaids neizzustu. Uģim ir pieredze restaurēšanā un teatrālo dekorāciju būvēšanā, tāpēc grīda neizlec no konteksta un izskatās veca.

Katram laikmetam ir vieta ēkas raksturā. Istabiņas iekārtotas ļoti vienkārši no lietām ar vēsturi – redzami gan veco laiku skapji, gan ratiņš, gan smagnējas padomjlaiku gultas un spoguļi. Uz vienvietīgajām gultām krāsaini deķi, ko darinājusi kāda sieviete no tamborētiem gabaliņiem. Eklektikas dēļ, arī man, kas augusi Latvijā, ir sajūta kā vecmāmiņas lauku mājās bērnībā kaut kad 20. gs. 80. gados.

Pa šaurām koka vītņu kāpnēm var nokļūt otrajā stāvā, kur atklājas istabiņa pēc istabiņas – rezidējošajiem māksliniekiem un viesiem. Ja Serdē rit pasākums, tad visus var izguldināt. Mājā ir vairākas tualetes, dušu telpas un pat pirts. Serdes centrs izmitina māksliniekus un viesus vasarā, bet pa ziemu tiek veikti tikai saimnieciski darbi.

Serdes akcents uz starpnozaru (angl.: interdisciplinary) mākslas veicināšanu ir aktuāls pasaules laikmetīgas mākslas kontekstā, bet Serdes saistība ar lauku vidi un uzsvars uz tradīcijām piešķir starpnozaru mākslas virzienam papildus potenciālu! Mūsu viesošanās laikā ielas pusē izveidots pilsētas dārza paraugs – Atmodas Dārzs. Saknes un stādi ieaudzēti ar zemi piepildītās plastmasas pudelēs un rindojas viens virs otra, rādot tradīciju pielietojumu, kas veicināms kā mūsdienām piemērots jauninājums. Kāds cits no Serdes atbalstītiem projektiem ietver aroniju (padomjlaikos populāru skābu un sarkanmelnu ogu krūmu) izpēti, kas sasaista mākslas un zinātnes jomas un atver tās jaunām iespējām.

Liela nozīme ir Serdes projektiem, kas izriet no Signes Pucenas darbības jomas – tradicionālās kultūras pētniecības. Tradīcijas Signes projektos parādās nevis kādā kanoniskā izpratnē kā seno latviešu kultūra, bet gan dokumentālā un daudzveidīgā pieejā – kā apritē esoši kolektīvā dzīvesveida paradumi, gudrības, iespējams pat dīvainības, kā arī atmiņu stāstījumi par cilvēkiem un dzīvi zem politiskām lielvarām.

Pētniecības projektos Signe strādā tandēmā ar Ievu Vītolu – arī tradicionālās kultūras pētnieci. Viņu kopējie pētījumi materializēti tradīciju burtnīcās. Sērijā ietilpst: Mazdārziņi, Vācēju kultūra Viduskurzemē, Tautas aptieka, Slēgtās zonas stāsti (stāsti par dzīvi pie padomju militārajām bāzēm), Aizputnieku stāsti par ebrejiem, Cūku bēres un citi. Vairāki izdevumi lasāmi arī angļu valodā. Burtnīcās galvenā metode ir nerediģēti stāstījumi un atbildes no pašiem zināšanu nesējiem, kā arī foto materiāli no ekspedīcijām (angl.: fieldwork) un personiskiem arhīviem. Arī nākamais Signes projekts ir krietni intriģējošs – bērnu audzināšanas gudrību vākšana.

Serdes saimnieku pētniecisko garu urdījusi ne vien alus darīšanas, bet arī maz gaismā cilātās degvīna gatavošanas tradīcija. Tas tiek izzināts arī caur praksi. Plašākai publikai Serdes saimnieki rīko demonstrējumus par alus un degvīna brūvēšanu (citi tradīciju pasākumi ir par keramiku un augu tējām). Serdē var baudīt pudelēs lieto pašbrūvēto alu.

Kā mākslinieku rezidenču centrs Serde uzņem gan individuālus māksliniekus, gan arī organizē mākslas darbnīcas, kas veicina kopdarbību starp māksliniekiem no dažādām nozarēm. Serdes klētī pieejamas trīs mākslas darbnīcas: viena keramikai, viena – darbam ar dažādiem materiāliem un viena ir melnbaltās filmas fotogrāfijas laboratorija, kur pieejams arī liels retro fotoaparātu daudzums! Lieki teikt, ka būdama daļa no Aizputes gleznainās apkārtnes un vietējās dzīves, Serde ir lieliska vide projektiem, kur nozīmīga sadarbība ar dabu, kā arī ar aizputniekiem. Mūsu apmešanās laikā Serdē dzīvoja zviedru izcelsmes laikmetīgās dejas mākslinieki (māsa un brālis), kas eksperimentēja dabā un plānoja veikt bezmaksas dejas meistarklases vietējiem interesentiem bez vecuma ierobežojumiem.

Uzturoties Serdes unikālajā vidē, iespējams paplašināt apziņu par laiku. Ēkas dzīve trīs gadu simteņu laikā ietvērusi dažādus laikus, tomēr cilvēces vēsturē tas ir neliels sprīdis. Serdē to iespējams piedzīvot. Var arī teikt, ka Serde ir kā iedvesmas ligzda, kurā iestājas cits laiks – radošs laiks, kur, nezaudējot laikmetīgo izjūtu, veidojas auglīga saikne un apmaiņa ar tradīcijām un vēsturi.

Informāciju par Serdes darbību latviešu un angļu valodās var iegūt apmeklējot mājas lapu www.serde.lv (iespējams arī pasūtīt tradīciju burtnīcas). Austrālijas latviešu mākslinieku zināšanai jāpiemin, ka reizi gadā – ap gadu miju Serde pieņem mākslinieku pieteikumus rezidencēm, kas tiek plānotas vasaras sezonā.

Marita Batņa
Melburnas Universitātes Mākslas Kuratora specialitātes maģistra kandidāte
Laikrakstam „Latvietis“



Atbalstiet laikrakstu

Izvēlēties summu

SLUDINĀJUMI





Latviesu impresijas


ALMA Book


3x3 Australija




SLUDINĀJUMI


BookDepository.com